Starbucks

Kahve, pek çok kültürde olduğu gibi Türk kültüründe de ve hatta diğer kültürlerden çok daha fazla olmak üzere önemli bir yere sahiptir. Atalarımız “Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardır” diye boşuna söylememişlerdir. Bununla birlikte kahvenin 4 tip (filtre, french press, espresso ve Türk kahvesi) hazırlama yönteminden biri de biz Türklere özeldir. Ne var ki kültürümüzde bu kadar önemli yere sahip kahveyi çok tüketmemize rağmen diğer pek çok konuda olduğu gibi markalaşma konusunda oldukça gerideyiz.

Kahve konusunda daha detaylı önceki yazıma buradan ulaşabilirsiniz.

starbucksKahve üzerinde markalaşma konusunda şüphesiz lider artık Türkiye’de bile her noktada şubesini görebildiğimiz Starbucks Coffee’dir. Starbucks Coffee’nin lider olmasının arkasında yatanlar ilginç olduğu kadar örnek alınacak özelliktedir. Nitekim günümüzde üniversitelerin işletme bölümlerinde Starbucks Coffee’nin gelişimi ders konusu olarak dahi anlatılmaktadır.

Starbucks Coffee, ilk kez 1971 yılında Amerika’nın Seattle kentinde Pike Place Market adıyla çekirdek kahve satmak üzere kurulur. On yıl sonra Howard Schultz pazarlama direktörü olarak göreve geldikten sonra şirketin ilgi odağı çekirdek kahveden İtalyan tarzı espresso barlarına kaymaya başlar. Bunda Schultz’un 1983 yılında İtalya’ya gitmesi ve İtalyanların espresso barlarından ve kahve deneyimine olan aşklarından büyülenmesi yatar. Schultz, Il Giornale kafelerini açmak üzere kısa bir süreliğine şirketten ayrılır ve yerel yatırımcıların da yardımlarıyla 1987 yılında Pike Place Market’i satın alır. Moby Dick romanının bir karakteri olan Starbucks adının kullanılması da bu zamana denk gelir. Şirket bugün halen kullanılmakta olan deniz kızı logosunu ise eski bir balıkçı teknesinden almıştır.

Starbucks, kurulduğu tarihten itibaren farklı bir şirket olma yolunda ilerledi. Sadece kahve ve zengin bir kahve kültürü değil birinci sınıf kahve dükkanı kültürüne uzanan bir evrim içine girdi. ‘Üçüncü mekan’ olarak tasarlanan Starbucks, ‘ev var, iş var ve sonra bir de Starbucks var’ iddaası ile insanları orada diledikleri kadar oyalanmaya özendirdi. Schultz havayolları, perakendeciler ve şirketlerle kurumsal anlaşmalar yaparak onların kendi tesislerinde Starbucks sunmanın büyümek için hızlı bir kulvar olduğunu fark etti. Zamanla kahve barları tüketiciler arasında öylesine güçlü bir tutku yarattı ki Starbucks’ı havayolu, perakende ya da iş deneyimi kapsamına almak, onlara anında katma değer ve prestij artışı sağlamaya başladı.

starbucks2

Ürün ve markalama konusunda da oldukça yenilikçi bir strateji izleyen Starbucks çıkardığı ‘Noel harmanı’ kahve ve neşeli kağıt fincanlarıyla, daha ilk yıl büyük başarı sağladı. ‘Frapuccino’ 1994’te en çok satılan buz gibi soğuk kremalı kahve harmanı oldu ve diğer birçok perakendeci tarafından da hızla şişelenerek satıldı.

Schultz başarısının hiçbir gizli formülü olmadığını, “Yaptığımız hiçbir şeyin üzerinde patentimiz yok ve yaptığımız her şey herkes tarafından taklit edilebilir. Ancak bir işin canı yürekten oluşunu taklit edemezsiniz. Bunu insanlar yaratır. Ne yaptığını, her bir müşteri için neden özel bir deneyim yaratmakta olduğunu ve burayı nasıl kendilerinin de üçüncü mekanı yapacağını bilen insanlar bunlar.” şeklinde açıklıyor.

İçecek Boyları

3451632069_a44af8e4fd_oStarbucks üzerine en çok konuşulan konulardan biri de içeçek boyları ve aldıkları isimlerdir. Starbucks ilk açıldığında sadece iki tip boy içeceği vardı. Kısa ve uzun anlamlarına gelen 8oz büyüklüğünde Short ve 12oz büyüklüğünde Tall bu açıdan oldukça mantıklı bir isimlendirmeydi. Zaman içinde bu iki boyun yanına kelime anlamı gibi kendisi de diğerlerinden büyük olan 16oz büyüklüğündeki Grande eklendi. Müşterileri talepleri doğrultusunda bir süre sonra 20oz büyüklüğünde yeni bir boy daha ortaya çıktı ve bu boya İtalyanca yirmi anlamına gelen Venti denildi. Diğer boylara oranla daha az talep edilen Short boy böylece dükkanlardaki tarife panolarından çıkarıldı. Ancak halen daha talep edilmesi durumunda bu boyda içecek almak mümkün. Son olarak henüz Türkiye’de göremediğimiz ancak yavaş yavaş dünyadanın çeşitli noktalarındaki Starbucks dükkanlarında soğuk içecekler için sunulmaya başlanan 30oz büyüklüğündeki Trenta  var. Trenta büyüklük değeri olan otuzun İtalyanca karşılığıdır.

Short 8 oz 237 ml
Tall 12 oz 355 ml
Grande 16 oz 473 ml
Venti 20 oz 591 ml
Trenta 30 oz 887 ml
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: