Görüntü ve Ses

İnternetten dizi ya da film indirmek istediğimizde karşımızda Motherhood_BDRip_ DTS_x264_xSCR gibi dizi ya da film adının yanında sıralanmış birtakım bilgilerden oluşan isimler görürüz. Özellikle de uygun bir altyazı aradığımızda bu bilgilerin önemi bir kez daha ortaya çıkar. Peki nedir bu bilgiler? Motherhood_BDRip_ DTS_x264_xSCR isminde geçen Motherhood filmin adını, BDRip filmin sürümünü, DTS kullanılan audio codec türünü, x264 kullanılan video codec türü ve son olarak da xSCR sürümü yayınlayan grubun adını temsil eder.

Sürümler

CAM Sinema’dan kamera çekimi demek olup, kalitesi tamamen çeken kişiye bağlıdır. Kalite olarak en kötüsüdür ancak tek avantajı piyasaya ilk çıkan release türü olmasıdır, çünkü film bir sinemalarda oynamaya başladığı gün ortaya çıkar.
Telesync TS olarak da yazılır. CAM’den farklı olarak ses kameranın mikrofonundan değil doğrudan (line) olarak alınmıştır. Yani kötü görüntü, daha iyi ses anlamına gelir. CAM release’lerden kısa bir süre sonra ortaya çıkar.
Telecine TC olarak da yazılır. Filmin dijital olarak makarasından kopyalanması ile ortaya çıkar. Görüntü ve ses kalitesi teoride DVDRIP ile aynı olmasına rağmen genellikle pratikte geçerli değildir. Özellikle renkte solma, ve sağ sol kenarlarda hafif titreşimler bulunur.
Workprint Çok az karşılaşılan bu release’lerde film henüz son halini almamıştır. Hala üzerinde çalışılan bir kopya olup bazı efektler henüz eklenmemiştir. Götüntü kalitesi, filmin kurgusunda çalışan bir adam tarafından sızdırıldığı için genellikle iyidir.
DVDSCR SCR olarak da yazılır. Ses ve görüntü kalitesi genellikle DVDRIP kadar iyidir, sadece filmin herhangi bir yerinde bazen “PROPERTY OF KUKKURİKU CORP” gibi yazılar çıkar. Bu sürümler genellikle sinema eleştirmenlerine, yöneticilere giden kopyadan çoğaltılmışlardır. DVDRIP’den kısa bir süre önce piyasaya sürülür.
R5 Region 5′in kısaltması olup, Rusya bölgesi için üretilmiş DVD’lerden üretilmiştir. Kısaca Rus DVDRip’i olarak adlandırılabilir. Görüntü kalitesi DVDRip kadar iyidir (bazen ufak tefek farklar gösterebilir) Genellikle DVDRIP’den bir süre önce ortaya çıkar.
DVDRIP Filmin DVD’si çıktıktan sonra bu bu DVD’den oluşturulmuş bir sürümdür. Kalite olarak orjinal DVD’ye çok yakındır.
BDRIP BlueRay disklerden oluşturulmuş ama mkv yada x264 gibi High definition olmaktansa standard xvid olarak yayınlanmış release’lerdir. Kalitesi ve boyutu DVDRip ile aynıdır yada çok az daha iyidir.
BRRIP BlueRay disklerden yüksek çözünürklükte (720p ya da 1080p) yayınlanmış sürümlerdir.
HDTV TV’den gelen yayının bilgisyara bir tv kartı ile analog olarak aktarılması sonucu ortaya çıkan bir sürümdür.

Sürüm ile birlikte kimi zaman film ile ilgili birtakım bilgileri belirten ifadeler kullanılır.

PROPER Film’in yayınlanan ilk sürümünün düşük kalitede olması halinde aynı ya da bir diğer bir grubun filmin başka bir sürümünü daha kaliteli olarak yayınlaması durumunda eski sürümden ayırt edici özellik olarak kullanılır.
SUBBED Yayınlanan filmin altyazılı olduğunu ve altyazının film boyunca görüntüyle birlikte encode edildiğini belirtir.
LIMITED Filmin sınırlı sayıda sinemada oynandığı anlamına gelir. Bu sayı genellikle 250 sinemanın altıdır. Genellikle kısa filmler bu etiketle yayınlanırlar.
RECODE Recode; filmin önceden yayınlanmış versiyonunun, içindeki altyazıları kaldırmak ya da renklerini düzeltmek suretiyle TMPGenc’den filtre edilen versiyonudur.

Video Codec Türleri

VCD MPEG1 tabanlı, sabit , 1150 kbit bitrate’e ve 352×240 çözünürlüğe sahiptir. Genellikle düşük kalitede küçük boyut elde etme, tek CD’ye sığdırabilme amaçlı kullanılır.
SVCD MPEG2 tabanlı, 2500 kbit’e kadar değişken bitrate değerlerine ve 480×480 çözünürlüğe sahiptir. Değişken bitrate’ten dolayı tek CD’ye sığacak uzunluk kesin bilinmemektedir.
XVCD/XSVCD Basit bir şekilde kurallara uymayan VCD olup daha yüksek birate ve çözünürlük değeri alabilirler. Sonuçta durum VCD’yi oynatacak makinenin kapasitesine bağlıdır.
DivX / XviD Multimedya platformları için tasarlanmış olup biri düşük hareket (low motion), diğeri ise yüksek hareket (high motion) olmak üzere iki codec kullanır. İki codec arasındaki değişimleri sağlayarak daha kaliteli sonuçlar elde edebilmek için SBC (Smart Bitrate Control-Akıllı Bitrate Kontrolü) adlı bir metod geliştirilmiştir. Çok yüksek işlem değeri ve karmaşık alogoritmalar ile yapıldığından dolayı DivX filmler DVD Player’larda çalışamazlar.

Video Standartları

  • PAL : Avrupa, Avustalya, Ortadoğu ve Afrika’nın bazı kısımlarında kullanılan bir renkli televizyon sistemidir. 625 yatay tarama çizgisi ve saniyede 25 kare görüntüsü vardır.
  • NTSC (National Television Standarts Committee): Başta ABD olamak yaygın olarak kullanılan bir diğer renkli televizyon sistemidir. 525 yatay tarama çizgisi ve saniyede 30 kare görüntüsü vardır.NTSC formatında olan önceden kaydedilmiş görüntü bantlarını oynatma kabiliyeti sağlar.
  • SECAM (Sequential Couleur A’Memorie): Fransa, Rusya ve NTSC ya da PAL sistemini kullanmayan ülkelerde kullanılan bir sistemdir. 625 yatay tarama satırı vardır ve saniyede 25 kare resim görüntüler.

Aspect Ratio

Bir dikdörtgenin eninin boyuna bölünerek elde edilen orandır.

FPS (Frame Per Second)

Bir saniyede yakalanan görüntü sayısıdır. fps değerinin büyüklüğü ile görüntü kalitesi arasında herhangi bir bağ yoktur. Daha fazla fps değeri sadece hareketli görüntünün akıcılığı ile alakalıdır.

High Definition (HD)

  • Interlaced: Görüntü yatay taranması esnasında yayınlanan videonun yarısı gösterilmekte ve çok kısa bir süre sonra (saniyenin 30’da 1’i) diğer yarısı gösterilmektedir. Böylece bir defalık interlaced sinyal ile görüntünün sadece yarısı gönderildiği için band genişliği korunmaktadır.
  • Progressive Scan: Görüntünün tamamı saniyeden 60′da bir hızla gelir ve sonra yerini diğer görüntüye bırakır. Böyle olunca interlaced’da resimlerin değişmesi esnasında meydana gelen küçük titremeler ortadan kalkar ve daha net bir görüntü elde edilir.

720i : 1280×720 interlaced
720p : 1280×720 progressive scan
1080i : 1920×1080 interlaced
1080p : 1920×1080 progressive scan

720 ve 1080 ifadeleri, var olan yatay hat sayısını belirtmektedir. Daha yüksek sayıda olan yatay hat ile diğer resmin geliş süresi kısalmakta ve böylece daha kaliteli bir görüntü elde edilmektedir. 720p ile 1080p arasındaki farkı eğer ekran büyük değilse net olarak görülmez, ekran büyüdükçe aralarındaki fark daha net seçilebilir. 1080i ve 1080p değerlendirilirse, duran bir nesnedeki kalite birbirinin aynı gibi görünse de görüntü kalitesi açısından asıl fark nesne harekete geçtiği zaman ayrıntılar 1080i’de bulanıklaşmaya başlar ve hareket eden nesnelerdeki ayrıntıyı en iyi 1080p verir.

Bir videonun ortalama çözünürlüğü yatay tarama hattı ile piksel sayısının çarpımı olarak değerlendirilebilir. 1080p ortamda yatay tarama hattının her birinde 1920 piksel bulunmaktadır. Bu durumda toplamda 1080 x 1920 piksel = 2073600 piksel olacaktır. Bunun yanında aynı çözünürlükte büyük ekranlı bir televizyon ile küçük ekranlı bir televizyonunda piksel sayısı aynıdır. Bir televizyon daha büyük ekranlıysa aynı çözünürlükte ekranında daha çok piksel olacak diye bir kural yoktur. Sadece büyük ekranlı bir televizyonda piksellerin boyutu artar ve artan piksel boyutunda küçük ekranlı bir televizyonda yakalanan netliğin yakalanması için belirli bir uzaklıktan bakılması gereklidir.

HD TV (High Definition Television)

HD Ready HDTV : 720p HDTV’nin diğer bir adı
Full HD HDTV : 1080p HDTV’nin diğer bir adı

HD TV ile normal TV sistemleri (NTSC, SECAM, PAL) arasındaki fark HD TV‘nin daha yüksek çözünürlük ve daha iyi bir ses sistemi sağlamasıdır. HD TV geniş ekran 16:9 aspect ratio kullanır. Bu da yatay alanda daha fazla görüntü elde edilmesini sağlar. Şu an kullanılan standart TV ler ise 4:3 gibi bir aspect ratio kullanır.

Audio Codec Türleri

Dolby Surround Üç kanala sahip olup, 100 Hz’den 7 kHz’e uzanan bir bant genişliği ile iki ön ve bir arka kanaldan oluşur.
Dolby Pro Logic Dört kanal ile Dolby Surround’un geliştirilmiş hali olup, bir merkez ve arka sesler için bir kanalı paylaşan iki elementten oluşur.
Dolby Dijital (AC3 ya da Audio Code 3 olarak da bilinir.) İki ön, iki arka, bir merkez ve bir subwoofer olmak üzere altı kanala sahiptir. Bir film çekilirken, genellikle ses en az beş mikrofonla kaydedilir (biri konuşmalar, dördü arka plan ses efektleri için). Dolby Surround ve Pro Logic’in aksine, bant genişliği 20 Hz’den 20 kHz’ye kadar uzanır. AC3 terimi kullanıcının duyamadığı ses datasını yok eden ve altı kanalda kodlanmış bir ses üreten teknolojiye bir atıftır. Genelde, AC3 ses 18 bit’de kodlanır, böylece Bir AC3 sesin standart çıkışı 384 Kbps olur (6 kanal x 18 x 48 kHz). Dolby Dijital standartının ana avantajı, DVD için dijital ses çevre standartı olmasıdır. DVD standartını tanımlayan kurallara göre, DVD üzerinde Dolby Dijital Ses kayıdı olmadan, başka hiçbir dijital ses kayıdı koyulamaz. Dolby Dijital ses kayıtlı ilk film 1992’deki “Batman Returns”dir.
Dolby Digital Plus Merkezi ABD de bulunan ATSC (Gelişmiş TV Yayın sistemleri Komitesi) tarafından yeni nesil yayıncılık uygulamalarının standardı olarak belirlenmiş bir formattır. Blu-Ray disklerde 1.7 Mbps, HD-DVD de ise 3 Mbps’e kadar veri oranlarına erişebilmektedir.
Dolby True HD Her biri 24bit/96kHz çözünürlükte sekiz kanala kadar kayıpsız çok kanallı ses formatıdır. 18 Mbps’e kadar veri oranı desteği bulunup yeni dijital ses-görüntü bağlantı türü HDMI ile uyumludur. Ses verisi ile birlikte ekstra kontrol fonksiyonları da taşınabilir. Günümüzde AV Receiver’lar ve paket ev sinema sistemleri ile geriye dönük uyumluluk taşır.
DTS Dolby Digital ses formatında olduğu gibi DTS formatında da 6 ayrı kanaldan dijital ses üretilir. DTS bazı eleştirmenlerce Dolby Digital’den sonra günümüzün en iyi alternatif sinema ses formatı olarak gösterilmektedir. Bu değerlendirme onun sahip olduğu birkaç artı yönden kaynaklanır. Dolby Digital, altı kanal ses üretimi için ses kaynağındaki stereo dijital sinyallerin bir kısmını kullanamazken, DTS daha az kayıpla bu dokunulmayan sinyalleri de okur. Dijital formatların hepsi analog sesi sıkıştırarak dijital hale getirmenin birer yöntemidir. Daha az kayıpla maksimum sıkıştırmayı yapabilen format bir adım öne geçmektedir. DTS bass sesleri (patlama ve yüksek sesleri) biraz daha öne çıkarmaktadır.
DTS-HD Master Audio Her biri 24bit/96kHz çözünürlükte 7.1 kanal sesten oluşur. Blu-Ray disklerde 24.5 Mbps, HD-DVD’de ise 18 Mbps gibi oldukça yüksek veri oranı içermektedir ki bu durum kayıpsız ses verisi taşıması anlamına gelir.
DTS-HD High Resolution Audio Master Audio versiyonuna çok yakın özellikler taşır ancak veri oranları daha düşüktür. (Blu-Ray disklerde 6.0 Mbps, HD-DVD’de 3.0 Mbps) Bu versiyon, kullanılan görüntü içeriğinin disk kapasitesini büyük oranda doldurduğu ve DTS-HD Master Audio versiyonunun kullanılmadığı durumlar için geliştirilmiştir. Versiyon yine 24bit/96kHz çözünürlükte 7.1 kanal sese imkan vermektedir.
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: